مطالب و مقالات

نهفتگی دندان چیست؟

توسط: | برچسب ها: | دیدگاه ها: 0 | تیر 18ام, 1399

نهفتگی دندان به این معنی است که دندان شما به دلیلی نتوانسته کامل از لثه بیرون بزند. گاهی اوقات ممکن است بخشی از دندان بیرون بزند و گاهی اوقات تمامی دندان زیر لثه گیر میکند. اغلب اوقات دندان نهفته هیچ نشانه واضحی ندارد و تنها در عکس اشعه ایکس دندان مشخص میشود.

علائم نهفتگی دندان

اگر دندان نهفته دارید ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد. اما گاهی اوقات هم علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است دندان نهفته داشته باشید. این نشانه ها به صورت زیر است:

قرمزی ورم یا خونریزی لثه

بوی بد دهان

احساس طعم بد در دهان

سختی باز کردن دهان

درد در هنگام باز کردن دهان یا جویدن و گاز گرفتن غذا

توجه داشته باشید نشانه های نهفتگی دندان ممکن است به صورت دوره ای تجربه شود نه این که همیشه باشد.

چه عواملی باعث نهفتگی دندان می شوند؟

به طور کلی زمانی دندان نهفته می‌شود که فضای کافی برای بیرون زدن آن وجود ندارد. علت آن ممکن است عوامل ژنتیکی یا مشکلات ارتودنسی باشد.

کدام دندانها بیشتر نهفته می شوند؟

دندان عقل بیشتر از همه دچار نهفتگی می‌شود چرا که آخرین دندانی است که بیرون می زند و امکان دارد جایی برای آن باقی نمانده باشد ‌. پس از آن بیشترین آمار نهفتگی دندان به دندان های نیش بالا اختصاص دارد. این دندان ها نقش مهمی در دهان دارند بنابراین معمولا ارتودنتیست ترجیح می دهد با درمان به این دندان کمک کند تا به جایگاه درست هدایت شود. این کار از طریق درمان ارتودنسی صورت می گیرد.

درمان نهفتگی دندان چیست؟

اگر به نهفته بودن دندانتان شک دارید هر چه زودتر برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کنید. با عکس دندان مشخص میشود آیا دندان نهفته دارید یا نه.

روش های درمان بسته به شرایط متفاوت است. ممکن است دندانپزشک وضعیت را به گونه ‌ای ببیند که فعلا نیازی به درمان ندارد و بهتر است منتظر بماند تا ببیند دندان سرانجام چه می شود. گاهی اوقات هم که دندان نهفته علائمی ایجاد کرده است ممکن است به دلیل احتمال عوارض آن، عمل جراحی کشیدن دندان صورت بگیرد. این کار بیشتر در دندانهای عقل انجام میشود. گاهی اوقات هم ممکن است دکتر صلاح ببیند با عمل جراحی ساده، روی دندان نهفته را باز کند و با اتصال زنجیر و براکت به دندان، آن را به جایگاه اصلی حرکت بدهد. این کار بیشتر در مورد دندان های نیش انجام می شود.

دندان نهفته چه عوارضی ممکن است به وجود بیاورد؟

از آنجایی که دندان نهفته باعث می شود مراقبت های بهداشتی از دندان سخت شده و محلی برای تجمع باکتری ها فراهم شود، احتمال مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان، عفونت لثه و تحلیل رفتن استخوان ممکن است به وجود بیاید. علاوه بر این موارد، دندان در تلاش برای بیرون زدن ممکن است دندان های دیگر را از ردیف خارج کند و باعث نامرتب شدن آنها شود. همچنین ممکن است به ریشه یا استخوان مجاور آسیب وارد کرده و باعث تحلیل رفتن آن ها شود. مشکل دیگری که ممکن است به وجود بیاید ایجاد کیست است که باعث صدمه دیدن ریشه های دندان های مجاور و استخوان میشود.

ارسال پاسخ