مطالب و مقالات

اصلاح نامتناسب بودن فکها

توسط: | برچسب ها: , , , , | دیدگاه ها: 0 | مهر 23ام, 1399

اصلاح نامتناسب بودن فکها

منطبق نبودن فکها بر هم یا نامتقارن بودن آنها مشکلاتی در غذا خوردن، صحبت کردن، خوابیدن و نفس کشیدن ایجاد میکند. دلایل زیادی وجود دارند که باعث ناهمگونی فکها میشوند. در برخی موارد میتوان مشکل را بدون نیاز به جراحی اصلاح کرد و در برخی موارد باید حتما عمل جراحی اصلاح فک صورت بگیرد.

علائم نامتناسب بودن فکها با هم چیست؟

علائم نامتناسب بودن فکها با یکدیگر مشابه بسیاری از مشکلات فک و دندان می باشد. علائم آن عبارتند از:

• درد در گیجگاه
  • درد در مفصل فک یا اطراف آ«
  • صدا دادن فک هنگام باز یا بسته شدن
  • سفتی فک
  • درد شانه یا کمر
  • شنیدن صدا در گوش

چه عواملی باعث نامتناسب بودن فکها میشود؟

فک برای عملکرد درست به هماهنگی عملکرد زردپی، استخوان و عضلات نیاز دارد. عدم تعادل بین هر یک از این ساختارها منجر به نامتقارن شدن یا ناهمگونی فکها میشود.

به طور کلی عوامل زیر میتوانند باعث نامتناسب بودن فکها شوند:

• شکستگی یا جراحت فک

ضربه و جراحت ممکن است در تصادف، زمین خوردن، دعوا یا ورزش اتفاق بیفتد و منجر به شکستن، ترک خوردن یا جا به جا شدن فک شود. ترک جزئی معمولا خود به خود خوب میشود اما شکستگی بزرگ فک نیاز به عمل جراحی دارد. اگر فک جا به جا شود احتمالا طی عمل جراحی باید به جای خود برگردانده شده و ثابت شود.

• اختلالات مفصل فک

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا تی ام جی که به آن اختلالات مفصل فک نیز میگوییم وضعیتی بسیار شایع است. آرتروز یا جراحت نیز میتواند منجر به اختلال مفصل فک شود. گاهی اوقات علائم مشکل مفصل فک بدون علت مشخص بروز میکند.

• اختلالات مفصل فک را میتوانید با اقدامات زیر بهبود ببخشید:
  • سرما دهی با کیسه یخ در فک برای کاهش درد و ورم
  • مسکن های معمولی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • پرهیز از فعالیتهای شدید فک
  • استفاده از وسیله های دهانی برای تغییر موقعیت فک
  • ورزشهای مفصل فک برای کاهش درد و بهبود حرکت فک

نقایص مادرزادی

ممکن است از بدو تولد با مشکل فک به دنیا آمده باشید. مثلا برخی افراد به صورت مادرزادی فکشان کج است. نقایص فک را با عمل جراحی میتوان اصلاح کرده و یا با مراقبتهای پشتیبانی و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد.

مرتب و همردیف نبودن دندانها

ممکن است ناهمگونی فک به دلیل ناهمراستایی دندانها باشد. دندانها ممکن است اجازه ندهند فک در موقعیت درست بنشیند. براکت یا ریتینر از جمله وسیله های ارتودنسی هستند که به اصلاح فک کمک میکنند. ممکن است درمان شش ماه تا دو سال طول بکشد. در موارد شدید از این هم طولانی تر میشود.

عمل جراحی اصلاح فک

در عمل جراحی اصلاح موقعیت فک، جراح مشکل کجی، عدم تقارن یا نامتناسب بودن فکها را درست میکند.

استئوتومی ماگزیلاری: در این عمل جراحی فک بالا اصلاح میشود تا اوپن بایت یا کراس بایت برطرف شود. فک بالا و دندانهای بالا باید جلو کشیده شوند تا بر دندانها و فک پایین منطبق باشند.

استئوتومی ماندیبولار: در این عمل جراحی مشکلاتی مانند اوربایت و جلوزدگی فک پایین اصلاح میشود. جراح برشی در عقب دهان ایجاد میکند تا فک پایین را جلوتر یا عقب تر بکشد.

جنیوپلاستی (یا ژنیوپلاستی): در این عمل، کوچکی، بزرگی یا کجی چانه اصلاح میشود. برشی در جلوی چانه ایجاد میشود و چانه تغییر موقعیت داده میشود بدون این که کل فک پایین نیاز باشد دستکاری شود.

سیم پیچی فک: در این روش فک به جای مشخصی انتقال داده میشود یا در موارد شکستگی فک، از فک پشتیبانی میشود.

در چه مواقعی برای اصلاح مشکل فک از براکت ارتودنسی استفاده میشود؟

در بسیاری از موارد، مشکل از نا به جا بودن جایگاه دندانهاست. اگر متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که با جا به جا کردن دندانها، فک نیز میتواند در جایگاه درستی قرار بگیرد ابتدا با براکت درمان را شروع میکند. ممکن است نیاز به استفاده از وسیله های ارتودنسی دیگر نیز باشد. در موارد شدید نیاز به عمل جراحی اصلاح فک وجود دارد.

ارسال پاسخ